Site Loader
0

Ezen a héten négy másik anyukával beszélgettem időbeosztásról, otthonmunkáról, tervezésről. Kiderült, hogy öten ötféleképpen tervezünk és osztjuk be a napunkat, ami teljesen normális, hiszen mindannyian mások vagyunk, másképpen élünk. Egy biztos, kiderült, hogy ez a téma kimeríthetetlen, és még számomra is akadnak olyan újszerű, akár vicces időspórolós megoldások, amikre eddig nem is gondoltam (egyébként egy későbbi podcast adás formájában majd meg is hallgathatjátok, hogy mikről is volt szó).

Elhangzott a beszélgetés során, hogy tavasszal bizony azok az anyukák is megtapasztalhatták, hogy milyen a vállalkozók élete, akiknek eddig nem volt erre lehetősége. Otthonról dolgozni hatalmas előny, de egyáltalán nem való mindenkinek.

Most hoztam pár olyan tippet, amelyek nagy általánosságban segíthetnek abban, hogy az otthoni munkavégzés inkább áldás legyen, ne pedig egy “reménytelen hajsza az idővel” (mint a Die Hard 3- ban:)).

1. Tervezd meg a napod, heted!

Ha szeretnéd, hogy az otthoni munkavégzés során is tudj eredményt produkálni, egyszerűen nem éri meg kihagyni a tervezést. Enélkül csak sodródsz egyik emailről a másikra, reagálsz telefonhívásokra, kommentekre, a munka java meg tolódik egyik napról a másikra.

  • Használd ki annak az előnyét, hogy magad oszthatod el a feladataidat a nap folyamán, és ha már ezt megteszed, csináld úgy, hogy a lehető legjobb legyen számodra.
  • Amikor megtervezed a napodat, vedd figyelembe, hogy milyen a saját aktivitásod, ha reggel vagy energikus, kezdd a legnehezebb feladatoddal, ha pedig inkább az esti órákban tudsz koncentrálni, ne ostorozd magad azzal, hogy egész délelőtt jelentéktelen tennivalókkal foglalatoskodtál. Ezt engedd el!
  • Ha teljesen önállóan döntesz a feladataid elosztásával kapcsolatban, akkor akár az egész hetedet beoszthatod és haladhatsz tematikusan is. Írd össze a típusfeladataidat egy lapra és nézd meg, hogyan tudnád ezeket tömbösíteni. Így kialakíthatsz online konzultációs napokat, szövegírós napokat, stb.

2. Javítsd fel a reggeli és esti rutinodat!

Adj keretet a napjaidnak! Figyeld meg, hogyan indulnak a reggeleid! Egy kis önvizsgálattal hamar körül tudod határolni, hogy mi az, amin még tudnál javítani annak érdekében, hogy gördülékenyebben induljon a napod, pl.: előző este kikészíted a ruháidat (igen, home office-ban is!:)), reggel összeírod a teendőidet, egészséges reggelit készítesz magadnak, több folyadékot iszol, mozogsz, stb.

  • Írj össze egy olyan listát, ami számodra ideálisnak vélt reggeli rutin elemeiből áll, és figyeld meg, hogy hol állsz most ehhez képest? Mi kellene ahhoz, hogy a lista szerint induljon minden napod?

Amilyen fontos a napindítás, legalább annyira hangsúlyos a nap lezárása is. Vedd szemügyre, hogy jelenleg milyen tevékenységek milyen sorrendben követik egymást a nap végén. Mennyire tudsz lecsendesedni? Van esetleg olyan új szokás, amit ha bevezetnél, pihentetőbb lenne az alvásod? (pl.: digitális eszközök használatának minimalizálása, olvasás, kevesebb fény, stb.)

3. Tűzd ki a konkrét céljaidat!

Ha otthonról dolgozol, akkor kifejezetten hangsúlyos az elérendő célok meghatározása. Én erre a GTD-ből ismert fókuszpiramist szoktam alapul venni. Először érdemes a legfontosabb cél megfogalmazásával kezdeni, majd haladni az egyre kisebb volumenű célok és végül a feladatok felé.

(Sorrendben ez így néz ki: 1. küldetés, 2. jövőkép, 3. célok, 4. szerepek, 5. projektek, 6. feladatok)

4. Alakíts ki egy vállalkozói/otthonmunka menetredet!

Ha vállalkozást építesz, akkor egy heti menetrend nélkül nehéz lesz valamennyi, a vállalkozásoddal, munkáddal összefüggő részterületre rendszeresen időt fordítanod. Míg, ha van egy heti fix menetrended, akkor nem tudsz igazán elmaradni egyik hangsúlyos feladatoddal sem.

Ez nem sokban különbözik az iskolai órarendtől. Alkoss egy teljesen személyre szabott órarendet magadnak, szünetekkel és meghatározott időtartamú feladatokkal.

5. Tarts rendszeresen szünetet!

A heti és napi tervezésnél célszerű azt is meghatározni, hogy mikor és hogyan tartasz szünetet. Ha egy nagyobb volumenű, több órás koncentrációt igénylő feladatot tervezel be adott napra, akkor már eleve tervezd meg azt is, hogy utána hogyan fogod kipihenni magad. Ha pl.: online zoom meetinget tartasz 14-től 16 óráig, akkor jelöld azt is, hogy 16-tól 16:30-ig sétálsz majd egyet a gyerekkel/kutyával, vagy kávézgatsz egy jó könyv mellett.

Hidd el az így megtartott szünetekkel nem lemaradsz majd, sokkal inkább ismét lendületbe jössz.

6. A munkádnak legyen kezdete és vége!

Otthon sokszor nehéz elkezdeni a munkát és néha még ennél is nehezebb befejezni, vagy csak félretenni. Ha tartósan otthonról dolgozol, akkor viszont kihagyhatatlan annak a meghatározása, hogy mettől meddig tart a munkaidőd.

Ha nehéz tartanod az ütemtervet, használj időzítőt és a munka végeztével legyen egy olyan fix rituáléd is, amivel elhatárolod a munkaidőt és a saját időt. Azaz, ha a konyhapult volt egész nap az íróasztalod és lassan ideje felállni és vacsorát készíteni, akkor pl.: öltözz át, sétálj egyet, zuhanyozz le, stb. Muszáj valahogy tudatosítanod magadban, hogy főzés közben már nincs laptop nyitogatás, email-ezés.

7. Dolgozz, ne takaríts!

Nem könnyű, tudom.:) Miután megspórolod a munkába járást minden nap, ezt az időtartamot felhasználhatod arra, hogy megteremtsd azokat a körülményeket, amelyek mellett már fókuszáltan tudsz dolgozni. Tehát mivel nincs reggeli kocsikázás, ki tudsz porszívózni.

Akár a házimunka is lehet az egyik szüneted, ha napközben igényed van az aktív kikapcsolódásra, de csak akkor csinálj ilyet, ha ez téged feltölt, megnyugtat és utána lelkesen veted magad bele ismét a munkába, tehát nem zökkent ki és nem zárul indokolatlan nagytakarítással a folyamat.

8. Legyen egy hobbid!

A tartós otthoni munkavégzés a házimunkával karöltve könnyen vezethet kiégéshez, ezt meg ugye senki nem szeretné, éppen ezért javaslom, hogy időnként hódolj a hobbidnak is, ha pedig nem tudsz arról, hogy ilyened lenne, akkor találj egyet!

Sportolj, fess, makramézz, kapcsolódj ki! Hidd el a mozgással és a kreatív időtöltéssel nyert plusz energiát nagyon jól tudod majd a munkádban is kamatoztatni, úgyhogy ne sajnáld rá az időt!

fotó: Unsplash (Major Tom Agency)

Post Author: Hegyi Timi

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük