Site Loader

fotó: Unsplash (Gabrielle Henderson)

Az otthoni munkavégzés nem való mindenkinek, de nem is mindig választás kérdése. Másról sem szólt az elmúlt közel egy év, minthogy ebben próbáltunk meg lavírozni, teljesíteni, sőt még fejlődni is. 

Azt mutatom most meg, hogy milyen kezdeti lépésekre van szükség ahhoz, hogy újragondold az eddigi rendszeredet, vagy mit tegyél akkor, ha még csak most szeretnéd kialakítani az otthoni napirendedet, mert számodra most jött el ennek az ideje.

Ha kicsit elveszettnek érzed magad, nem tudod, hogyan adj struktúrát a mindennapjaidnak, akkor kezdd el az alábbi kérdések megválaszolásával. Amint megszülettek a válaszaid, a napirended körvonalai is kezdenek majd kirajzolódni. Ezt követően még tesztelned és szükség esetén finomhangolnod is kell majd a kidolgozott rendszert, de az alapvető paraméterekkel már teljesen tisztában leszel.

1. Hány órát szeretnél a munkádra fordítani naponta? 

A munkaóráid számának meghatározásával hamar feltöltheted a napi szinten rendelkezésedre álló időkeretedet, ezért amennyiben tudatosan kívánsz időt szentelni a pihenésnek is, azt javaslom, kezdd azzal, hogy a tervezett aktív óráid számából először levonod a tervezett pihenőidőt. Ha nem így teszel, garantáltan kevesebbszer tudod majd betartani a pihenőidőt. 

2. A nap melyik szakaszában vagy aktív fizikailag és mikor szellemileg?

A napi testmozgást érdemes arra az időperiódusra betervezni, amikor a fizikai teljesítőképességed csúcspontján vagy, így nemcsak nem fogod kihagyni az edzést, de sokkal élvezetesebb is lesz, ami hozzájárul ahhoz, hogy rendszeres maradjon az életedben a mozgás. Ugyanis ez (az, hogy nem a számunkra megfelelő idősávban sportolunk) is hozzájárul ahhoz, amikor nem tudjuk rendszeressé teni a testmozgást az életünkben.

Amikor pedig szellemileg vagy friss, erre a periódusra időzítsd a fókuszált, akár több óra koncentrációt igénylő feladatokat. Evidensnek tűnhet, pedig többnyire nem így csináljuk.

fotó: Unsplash (littpro inc)

3. Mikor szoktad azt érezni, hogy csökken az energiád?

Amikor azt érzed, hogy kezdesz dekoncentrálttá válni, olyankor mindenképp érdemes beiktatni egy szünetet, ezt megteheted spontán is, de amennyiben megfigyeled a napi aktivitásodat, nagy eséllyel hasonló időszakokban fog ez előfordulni, ezért ezzel már eleve számolhatsz is, sőt kifejezetten rögzítheted is a dedikált szünetet a napirendedben.

4. Melyek azok a tevékenységek, amelyeket naponta és melyek azok, amelyeket hetente/havonta szeretnél mostantól elvégezni?

Amikor napirendet alakítasz ki, nem kell az összes eddigi lemaradást, halogatást pótolnod papíron és betervezned minden olyat, amivel eddig sem haladtál. Határozd meg, hogy a feladataid közül melyeket fogod naponta elvégezni és mik azok a teendők, amelyeket elegendő heti, havi rendszerességgel kipipálni.

5. Van-e olyan teendőd, amit ki tudnál szervezni?

Komoly teljesítmény valamennyi tennivalónkat elvégezni, de néha ennél is nehezebb kiadni a kezünkből a munkát és hagyni, hogy azt valaki más csinálja meg helyettünk.

Viszont abban is döntést kell hoznod, hogy túlterhelt vállalkozó, anyuka szeretnél lenni, vagy olyan, aki kiegyensúlyozott és szükség esetén segítséget kér annak érdekében, hogy ez az egyensúly megmaradjon.

IMG_3671 (2)

6. Milyen feladatokat tudsz tömbösíteni és ugyanazon a napon elvégezni?

A tömbösítés az egyik legjobb praktika, ha szeretnél időt nyerni bármire. Vizsgáld meg a teendőidet és állíts fel kategóriákat! Nézd meg, hogy az egyes kategóriákban mely tevékenységeket tudod egyszerre elvégezni (adminisztratív feladatok, közösségi média jelenlét, házimunka, főzés, logisztika, stb.).

7. Mennyit és hogyan szeretnél naponta pihenni?

A pihenést nem véletlenül szoktam hangsúlyozni, hiszen sokáig nekem sem ment valami jól, illetve nem is volt célom, hogy tudatosan pihenjek. Ma sem én vagyok az, aki a lábfeltevős sorozatnézős pihenést választja. Találd meg azt a pihentető tevékenységet, amely számodra ideális, akár aktív akár passzív pihenésről van szó.

Egy listát is írhatsz arról, hogy hogyan pihensz majd az egyes napokon, olyankor amikor mindössze tíz perced vagy fél órád van. De összeírhatod az ötleteidet a hosszabbpihenésekre is, pl.: meghatározhatod, hogy hetente egyszer tartasz X óra teljes szünetet, vagy havonta elmész kirándulni, túrázni, stb.

8. Mik a napi kötelező feladataid és azoknak mennyi a teljes időtartama?

A kötelező tennivalók időtartamát is próbáld meg meghatározni. Bíráld felül az eddigi rendszeredet és írj össze minél több ötletet arra, hogy hogyan tudsz lefaragni a kötelező teendőidből vagy hogyan tudod őket egyszerűsíteni.

A nap megtervezésénél sajnos a rutinfeladatok időigényét gyakran figyelmen kívül hagyjuk, pedig a ki-, és bepakolás a mosogatógépből is időbe telik, bár sosem kalkuláljuk be, aztán ezek a néhány perces tennivalók a nap végén összeadódnak és nem értjük, hol csúszott el a napunk.

9. Mikor és hogyan szeretnéd indítani a napodat?

A számodra ideális reggeli rutin kidolgozásával sokkal motiváltabban kezded majd a munkanapokat. Figyeld meg, hogy milyen az energiaszinted a reggeli órákban és gondold végig, mi az ami segíthet abban, hogy még lendületesebb legyél (egészséges reggeli, olvasás, testmozgás, napfény).

Határozd meg, hogy az ébredés és az első kötelező feladatod között mennyi időd áll rendelkezésre és ezt az időkeretet próbáld meg minél jobban kihasználni!

fotó: Unsplash (Heftiba Toa)

10. Hány óra alvásra van szükséged ahhoz, hogy kipihenten ébredj?

Azt, hogy mennyi időre van ahhoz szükségünk, hogy kipihenten ébredjünk, a kronotípusunk határozza meg, de ezt nagyon jól szoktuk magunktól is érezni.

Törekedj arra, hogy a lefekvés előtti órában már ne vegyen körül kék fény, mert nehezebben fogsz tudni elaludni, így a reggeli ébredés is nehézkesebb lesz. Ha nehezedre esik lemondani a digitális eszközökről, mert csak ilyenkor tudsz nyugodtan megnézni egy filmet vagy éppen ilyenkor vagy a leginkább kreatív, akkor abban hozz döntést, hogy hetente hány napon fogsz még este is ilyesmivel foglalkozni és mondjuk hány este fogsz helyette valamilyen más tevékenységet választani. 

Post Author: Hegyi Timi

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük