Site Loader
0

Nem kell megvárnod az év elejét azzal, hogy valami újba kezdj, valami olyanba, ami téged épít, ami fejleszt, motivál, vagy amitől egész egyszerűen jobban érzed magad.

Egészen apró szokás is lehet ez. A lényeg az, hogy próbálj meg olyan léptékben haladni, ami nagy eséllyel fenntartható, ahelyett, hogy megváltanád a világot, majd hirtelen abbahagynád az egészet.

Nemrég olvastam A szokás hatalma című könyvet (S. J. Scott), ami igazán könnyed, talán olykor triviális gondolatokat is tartalmaz a szokásokkal összefüggésben. Viszont olyan tekintetben kifejezetten hasznos volt, hogy egy helyen szerepel számos olyan szokás, amelyek közül érdemes lehet néhányat, szép sorban beiktatni.

Miután pár nap múlva itt a nyár, még ha mérsékeltebbek is a lehetőségeid egy átlagos júniushoz képest, megfontolandó, hogy belekezdj valami újba.

Gondold végig az aktuális céljaidat és határozd meg azt az új szokást, amit a jelen körülmények között el tudsz kezdeni, és ami kifejezetten támogatja ezeknek a céloknak az elérését, legyen szó a vállalkozásodról, az életmódodról, bármiről.

Ha meghoztad a döntést és kellő elszántságot érzel magadban ahhoz, hogy mondjuk jövő héttől a gyakorlatban is elkezdd alkalmazni ezt az új dolgot, készíts vagy szerezz be valamilyen szokásfigyelőt ahhoz, hogy egész pontosan tudd, mikor végezted el valóban az új tevékenységet.

Ha a digitálisan szeretnéd nyomon követni a teljesítményedet, akkor találsz erre a célra külön applikációkat is. Ilyenek pl.: az Everyday Habit Tracker, illetve a Habit Tracker alkalmazások is. Az everydayt tudod ingyenesen használni, ha beállítod az időpontot amikor a szokásodat gyakorolni szeretnéd, akkor jelzést is küld, a habit trackerben pedig az a legjobb, hogy párban is lehet használni.

Everyday Habit Tracker
Habit Tracker

Ami megkönnyítheti egy új szokás fenntartását, az az, ha már egy rutinszerűen működő másik tevékenységhez kapcsolod. Azaz tevékenységpárokat hozhatsz létre, ahogy fokozatosan bővíted az új szokásaid körét.

Sokszor találkozhatsz meghatározott időtartamú kihívásokkal, amelyek segítenek abban, hogy ne hagyj fel az adott szokással, azonban én azt gondolom, hogy az, hogy kinek mennyi időre van szükséges egy-egy tevékenység szokássá alakításához, teljesen eltérő. Magam is kezdtem már el 21 napos kihívást, sőt én is indítottam ilyet a zárt csoportomban, azonban személyes meggyőződésem az, hogy ennél több időre van szükség, ha azt szeretnéd, hogy valami tényleg az életed részévé váljon.

Úgy nyolc évvel ezelőtt szakemberek javaslatára életmódot váltottam. De nem 21 nap alatt. Sőt, talán ez volt az az időtartam, ami alatt még koncentráltan figyeltem is, hogy mikor mit eszem. Vezettem a kis ételnaplómat lelkesen. Néha még kozmetikáztam is, mert már nekem is nevetséges volt, hogy mit nem tudok ezen betartani. Bár akkor már egy ideje nem fogyasztottam cukrot, az étrendem így is hagyott némi kívánnivalót maga után. Nyár végén kezdtem el az új életmódomat, de igazából hónapok elteltével éreztem csak igazán a sajátomnak. Ez alatt az időszak alatt voltak hullámvölgyek, olyan periódusok, amikor úgy étkeztem, mint egy olimpikon, meg olyanok is, amikor örültem, ha egyáltalán bármit ettem. Ami segítség volt az az a tény, hogy mindebben volt egy társam, az egyik barátnőm.

Akár a vállalkozásoddal függ össze a tervezett új szokás, akár más területre terjed ki, találj valakit a környezetedből, aki szívesen csatlakozik hozzád!

Néhány szokás azok közül, amiket az elmúlt években vezettem be:

– rendszeresen megtervezem az előttem álló időszakot (reggelente a napi teendőket és vasárnaponként a hetit)

– korábban kelek: nem mindig hajnalban, de igyekszem elsőként elhagyni a hálószobát, az így nyert időt pedig magamra fordítom

– olvasok: bár mindig szerettem olvasni, mégis voltak olyan éveim, hogy néhány könyvnél többre nem jutottam, ma sem viszem túlzásba, havonta egy-két könyvet olvasok el, de legalább már újra része ez is az életemnek)

– a vállalkozásommal összefüggő online jelenlét: ebben is kellett egy kis tudatosság, bevallom nem ment könnyen, kissé impulzív vagyok ezen a téren, de igyekszem hallgatni a szakmai tanácsokra 🙂

– továbbra is odafigyelek az életmódomra

– igyekszem kevesebb tárgyat felhalmozni magam körül, és amennyiben erre lehetőségem van, a fenntarthatóbb megoldásokra, illetve lehetőleg a magyar márkák beszerzésére törekszem.

Ezzel az én listámnak sincs még vége, természetesen én is folyamatosan illesztem be az aktuális életvitelemhez passzoló új szokásokat.

Ha elszántad magad, hogy a nyári hónapokban valami új dolgot iktatsz be az életedbe, nincs más hátra, mint: keresni egy társat, valamint használni a szokásfigyelődet!

Gyakorold az új szokást egészen addig, amíg azt nem érzed, hogy már nem igényel extra figyelmet, mert megy magától. Ezután pedig jöhet a következő olyan új tevékenység, amit elkezdesz beépíteni a rutinodba.

Ezekkel párhuzamosan pedig értelemszerűen megszabadulsz számos olyan berögződéstől, amelyek nem építenek, csak elveszik az idődet olyan dolgoktól, amik hozzájárulnak ahhoz, hogy elégedettebb, kiegyensúlyozottabb, vagy éppen hatékonyabb legyél.

Post Author: Hegyi Timi